چگونه بچه دار شویم

Readytoconceive

چگونه بچه دار شویم

وقتی تصمیم به بچه دار شدن می گیریم، به نظر می رسد تمام چیزی که می توان به آن فکر کرد این است که چگونه بچه دار شویم. بنابراین همانطور که در مورد راه های بچه دار شدن  پرس و جو  می کنیم و از دیگران مشورت می گیریم، باید هر کاری که می توانیم در جهت مراقبت از خود انجام دهیم.

مراقبت از خود برای بچه دار شدن بسیار ضروری و حیاتی است و در سلامت فرزند ما در آینده بسیار تاثیر می گذارد.

این مقاله آموزش بچه دار شدن را به شما می دهد و نکات مهم و کلیدی را که باید قبل از اقدام برای بچه دار شدن در نظر داشته باشید ارائه می دهد.

قبل از اینکه دقیقاً به این موضوع بپردازیم که چگونه بچه دار می شویم، به یاد داشته باشید که پزشک متخصصی که برای کنترل و مشاوره در دوران باداری انتخاب می کنید، باید همیشه در دسترس برای پاسخ دادن به سؤالات خاص شما و چک کردن وضعیت شما در مواقع اورژانسی باشد.

به طور کلی، ما می گوییم که اگر شما زیر 35 سال سن دارید به 12 ماه و اگر بالای 35 سال هستید به 6 ماه تلاش برای بچه دار شدن زمان نیاز دارید. اگر در عرض 6 تا 12 ماه باردار نشدید، ممکن است مشکل باروری وجود داشته باشد.

بچه دار نشدن می تواند به دلایل زیر باشد:

  • مشکلات باروری زنان (حدود 40 درصد)
  • مشکلات باروری مردان (حدود 40 درصد)
  • مشکلات باروری در مردان و زنان (حدود 10 درصد)
  • علت ناشناخته (حدود 10 درصد).
Dealing-with-Infertility

مشکلات باروری زنان عبارتند از:

  • مشکلات مربوط به تخمک گذاری، از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • لوله های فالوپ مسدود شده
  • اندومتریوز
  • سن بالای 35 سال

مشکلات باروری مردان عبارتند از:

  • کیفیت اسپرم ضعیف

    • انسداد طناب اسپرماتیک: لوله ای است که اسپرم را از بیضه به آلت تناسلی منتقل می کند. علل شایع وازکتومی، عفونت و برخی از عفونت های مقاربتی است
    • اختلالات انزال
    • سن بالای 45 سال

آموزش بچه دار شدن
1. برای بچه دار شدن آماده شوید

اگر فرصت دارید، بهتر است چند ماه قبل از اقدام برای بچه دار شدن بر روی سلامتی خود تمرکز کنید. در اینجا چند روش برای آمادگی برای بارداری وجود دارد:

  • یک ویزیت قبل از بارداری را در برنامه خود قرار دهید. در قرار ملاقات با متخصص زنان زایمان می‌ توانید در مورد سلامت کلی خود و کارهایی که باید قبل از حاملگی انجام دهید، صحبت کنید. همچنین می‌ توانید درباره اینکه چگونه بچه دار شوید و اینکه کدام گزینه برای شما بهترین است، بحث کنید.

 حامله شدن می تواند از طریق رابطه ی جنسی و بسیاری از روش‌ های جدید فناوری باشد که به حامله شدن کمک می کنند.

  • برای کمک به جلوگیری از نقص لوله عصبی در کودک در حال رشد، مصرف ویتامین دوران بارداری ضروری است که البته باید حتما طبق نظر پزشک باشد.

مصرف مکمل ها قبل از بچه دار شدن،  تاثیر آن را بیشتر می کند زیرا تقریباً حدود 4 تا 6 هفته به طور کامل طول می کشد تا لوله عصبی تشکیل می شود.

  • مصرف داروهای ضد بارداری را متوقف کنید. اگر از داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری استفاده می کنید، حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا بتواند بهترین زمان متوقف کردن ان ها برای بچه دار شدن را برای شما تعیین کند.

2. باید در مورده نحوه حامله شدن و اینکه که چگونه بچه دار شوید، تصمیم بگیرید ، بدون برنامه ریزی یا با آمادگی و برنامه ریزی قبلی

Readytoconceive

ایا می‌ خواهید فقط از طریق رابطه جنسی باردار شوید و منتظر باشید که چه اتفاقی می ‌افتد یا ترجیح می دهید با برنامه پیش بروید و از آموزش بچه دار شدن استفاده کنید؟

اگر حامله شدن شما بر اساس داشتن یک برنامه بارداری را ترجیح می دهید، باید در مورد سیکل قاعدگی و تخمک گذاری خود اطلاعات دقیق داشته باشید.

3. چرخه قاعدگی خود را بشناسید

باروری و تخمک گذاری شما احتمالاً پنج تا شش روز طول می کشد و معمولاً در اواسط چرخه قاعدگی شما است.

به طور متوسط، کسانی که سیکل 28 روزه دارند در روز 14 تخمک گذاری می کنند. اما ممکن است شما سیکل متفاوتی داشته باشید و بنابراین درک و شناخت درست از چرخه ی قاعدگی برای شناسایی روزهای باروری مخصوص به شما خیلی مهم است.

بدن شما اغلب از طریق نشانه‌ های خاص تخمک ‌گذاری به شما نشان می ‌دهد که در حال تخمک ‌گذاری هستید.

هنگامی که یک تخمک از تخمدان شما آزاد می شود، 12 تا 24 ساعت زنده می ماند. این بدان معنا است که برای بارور شدن باید با اسپرم در آن بازه ی زمانی ملاقات کند. اسپرم سالم تا پنج روز در بدن شما زنده می ماند و به همین دلیل است که دانستن زمان تخمک گذاری بسیار مهم است.

 

فرض کنید تخمک گذاری شما چهارشنبه نیمه شب بوده است. داشتن رابطه جنسی یا لقاح در هر زمانی در روز چهارشنبه به این معنی است که اسپرم به طور بالقوه در طی آن مدت زمان 12 تا 24 ساعته با تخمک ملاقات می کند.

اما اگر روز سه شنبه (یا دوشنبه، یا شاید حتی یکشنبه یا شنبه) رابطه جنسی یا لقاح داشتید، ممکن است اسپرم هنوز زنده باشد و منتظر تخمک باشد. بنابراین اگر تخمک گذاری را ظرف چند روز پیش بینی می کنید، داشتن رابطه جنسی یا لقاح زودتر از موعد، شانس داشتن اسپرم زنده آماده و انتظار برای بارور شدن تخمک را افزایش می دهد.

  1. از برنامه ها و تست ها برای شناسایی بهترین زمان باروری خود استفاده کنید

افزودن برنامه‌ ها و آزمایش‌ هایی که به شما کمک می ‌کنند زمانی را شناسایی کنید که احتمال باروری شما خیلی بالا است، می ‌تواند واقعا مفید باشد.

بعضی از متخصصین استفاده از برنامه های پیش‌ بینی تخمک ‌گذاری را فوراً توصیه نمی ‌کنند، زیرا نگران هستند که ما بیش از حد به فناوری (غیر اشتباه) وابسته شویم.

اگر نشانه‌ های فیزیکی ظریف و دقیق بدن خود را نشناسید، ممکن است زمان باروری خود را از دست بدهید.

5. علائم تخمک گذاری بدنتان را بخوانید

  • مخاط دهانه رحم: مخاط دهانه رحم، ترشحات طبیعی واژن است که با پیشرفت چرخه تغییر می کند. ترشحات خیلی غلیظ به این معنی است که مخاط دهانه رحم بارور است و نشان می دهد که شما در آستانه تخمک گذاری هستید.
  • کاهش دمای پایه بدن: درست زمانی که تخمک گذاری می کنید، ممکن است کاهش جزئی در دمای پایه بدن خود و به دنبال آن افزایش دما را مشاهده کنید.
  • وضعیت دهانه رحم: اگر برای انجام معاینه واژن خود آماده هستید، ممکن است توجه داشته باشید که دهانه رحم شما در زمان تخمک گذاری نرم تر و بازتر است.

6. رابطه جنسی داشته باشید یا برای لقاح خود برنامه ریزی کنید

یکی از مواردی که در آموزش بچه دار شدن باید به شما بگوییم این است که اگر می خواهید از طریق رابطه جنسی باردار شوید و تخمک گذاری را چک نمی کنید، در تمام ماه یک روز در میان رابطه جنسی داشته باشید.

اگر تخمک گذاری خود را چک می کنید و همسرتان تعداد اسپرم متوسط یا زیاد دارد، می توانید هر روز در بازه زمانی باروری خود رابطه جنسی داشته باشید.

اگر تعداد اسپرم همسر شما کم است، یک روز در میان رابطه جنسی داشته باشید تا غلظت اسپرم در انزال را افزایش دهید (پزشک شما می تواند به شما کمک کند تعداد اسپرم همسرتان را تعیین کنید).

یک نکته مهم: اسپرم زمانی سالم ‌تر است که انزال هر دو تا سه روز یکبار اتفاق می ‌افتد، بنابراین شریک یا اهداکننده اسپرم خود را تشویق کنید که روزهای زیادی بین ارگاسم صبر نکند.

اگر می‌ خواهید از طریق فناوری‌ های کمک کننده به باروری باردار شوید، احتمالاً پزشکتان به شما کمک می ‌کند تا تعداد و زمان روابط جنسی خود را تعیین کنید. اگر تلقیح در خانه انجام می دهید، استفاده از برنامه ها علاوه بر مشاهده علائم تخمک گذاری به شما کمک می کند زمان آن را تعیین کنید.

 

7. این نکات را در ذهن داشته باشید

این که موقعیت جنسی خاص در رابطه جنسی، شانس باروری شما را افزایش می دهد کاملا اشتباه است. با این حال، برای رسیدن به ارگاسم تلاش کنید. ارگاسم می تواند انقباضات رحمی را تحریک کند، که ممکن است به انتقال اسپرم از طریق دستگاه تناسلی کمک کند.

اگر از روان کننده استفاده می کنید، مطمئن شوید که از لقاح جلوگیری نمی کند: برخی از روان کننده های واژینال در واقع می توانند باروری را با اثرات نامطلوب بر روی اسپرم کاهش دهند. روان کننده های مبتنی بر آب مانند Astroglide، KY Jelly و KY Touch می تواند تحرک اسپرم را بین 60 تا 100 درصد کاهش دهد. در عوض، روان کننده هایی را انتخاب کنید که برای اسپرم ایمن هستند.

8 . انجام معاینه های عمومی سلامت قبل از بچه دار شدن

معاینه قبل بارداری

این که موقعیت جنسی خاص در رابطه جنسی، شانس باروری شما را افزایش می دهد کاملا اشتباه است. با این حال، برای رسیدن به ارگاسم تلاش کنید. ارگاسم می تواند انقباضات رحمی را تحریک کند، که ممکن است به انتقال اسپرم از طریق دستگاه تناسلی کمک کند.

اگر از روان کننده استفاده می کنید، مطمئن شوید که از لقاح جلوگیری نمی کند: برخی از روان کننده های واژینال در واقع می توانند باروری را با اثرات نامطلوب بر روی اسپرم کاهش دهند. روان کننده های مبتنی بر آب مانند Astroglide، KY Jelly و KY Touch می تواند تحرک اسپرم را بین 60 تا 100 درصد کاهش دهد. در عوض، روان کننده هایی را انتخاب کنید که برای اسپرم ایمن هستند.

قبل از اقدام برای بچه دار شدن معاینات زیر را انجام دهید:

آزمایش خون برای بررسی سطح هموگلوبین، گروه خونی، ایمنی سرخچه و آبله مرغان ، هپاتیت B و ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)

آزمایشات برای هر گونه عفونت مقاربتی (STI)

9. اصلاح سبک زندگی

قبل از اقدام برای بچه دار شدن سعی کنید سبکی از زندگی را دنبال کنید که شانس بارداری و سلامت نوزاد را بهبود می بخشد.عوامل سبک زندگی که ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشید شامل وزن، مصرف الکل، مصرف تفریحی مواد مخدر سیگار می شود

10. برنامه غذایی درست و مغذی

رژیم غذایی

وقتی برای بچه دار شدن اقدام کردید، باید به هر آنچه که می خورید دقت کنید. این بدان معنا نیست که شما باید اندازه وعده های غذایی خود را در طول روز افزایش دهید تا بتوانید باردار شوید.

به خاطر داشته باشید که عادات غذایی سالم در حال حاضر (غذاهای کامل، میوه ها و سبزیجات، تنقلات کم قند) به شما کمک می کند که در دوران بارداری به دریافت کالری مناسب ادامه دهید.

 

نحوه باردار شدن در سنین بالای 40 سال

بسیاری از زوج ها ممکن است به دلایل مختلفی مثل دیر ازدواج کردن یا دلایل شخصی مثل مشکلات اقتصادی یا روابط فردی خود بخواهند در سنین بالاتر بچه دار شوند. سن در نحوه حامله شدن یک زن تاثیر زادی دارد.

در این قسمت نحوه باردار شدن در سنین بالا را به  شما ارائه خواهیم داد.از نظر بیولوژیکی، زمانی که زنان به بلوغ می رسند و با شروع قاعدگی، معمولاً در هر دوره قاعدگی یک تخمک بالغ آزاد می شود. اما کاهش تعداد تخمک‌ ها حتی از این هم چشمگیرتر است و تا زمانی که به یائسگی نرسیم، تعداد آن ها هر سال کاهش می ‌یابد.

این کاهش شدید از 500000 در دوران بلوغ به 25000 در اواسط 30 سالگی می رسد. کیفیت تخمک نیز با افزایش سن کاهش می ‌یابد و می ‌تواند لقاح را دشوار کند یا خطر ناهنجاری‌ های کروموزومی را افزایش دهد، که می ‌تواند احتمال از دست دادن بارداری زودهنگام را افزایش دهد.

توصیه کلی این است که اگر به مدت شش ماه بدون هیچ نتیجه ای به طور طبیعی باردار نشدید و بالای 35 سال سن دارید، به متخصص باروری مراجعه کنید.

با این حال، اگر در حدود 50 سالگی برای بچه دارشدن تلاش می کنید، می توانید با پزشک خود در مورد مراجعه به متخصص باروری هر چه زودتر صحبت کنید، زیرا تخمک ها کاهش می یابد.

متخصص ممکن است ابتدا مصرف داروهای باروری را برای اطمینان از تخمک گذاری پیشنهاد دهد. این کار ممکن است به ویژه در دوران پیش از یائسگی برای بچه دار شدن مفید باشد، زمانی که چرخه های قاعدگی شما به طور فزاینده ای غیرقابل پیش بینی هستند.

 

گاهی اوقات مصرف این داروها برای بچه دار شدن موفق پس از مدت زمان بسیار کمی کافی است. این داروها می ‌توانند تعداد تخمک‌ های بالغی را که در طول یک چرخه آزاد می ‌کنید افزایش دهند، بنابراین تعداد تخم‌ های بالغی را برای اسپرم ایجاد می‌ کنند.

یا  اگر هنوز برای بچه دار شدن مشکل دارید – متخصص باروری گزینه های دیگر را به شما پیشنهاد می دهد. آنها ممکن است لقاح آزمایشگاهی (IVF) را توصیه کنند، روشی که تخمک ها را از بدن شما گرفته و سپس آنها را با اسپرم به طور جداگانه در آزمایشگاه بارور می کند و سپس آنها را دوباره به رحم تزریق می کند.

چندین تخمک در یک زمان گرفته می شود، زیرا انتظار نمی رود همه آنها با موفقیت بارور شوند. ممکن است پس از انجام یک دور IVF، جنین صفر، یک یا بیشتر از یک جنین داشته باشید.

اگر 50 ساله هستید، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که بیش از یک تخمک منتقل کنید تا شانس شما برای لقاح با اسپرم افزایش یابد.

با این حال، احتمال دارد تمام تخمک هایی که منتقل کرده اید لانه گزینی شوند که منجر به بارداری چند قلو می شود. از آنجایی که این امر بارداری را افزایش می دهد. این احتمال را با پزشک و شریک زندگی خود در میان بگذارید.

در زنان بالای 30 سال به دلیل کیفیت احتمالی تخمک پایین تر، ممکن است شما را تشویق به انجام آزمایش ژنتیکی روی جنین  خارج شده از فرآیند IVF کنند.

این کار ممکن است گران باشد و نمی توان نتایج را با دقت 100 درصد تضمین کرد. اما انتخاب بهترین جنین یعنی آنهایی که در این مرحله ناهنجاری های ژنتیکی قابل تشخیص ندارند، ممکن است بیشترین احتمال موفقیت بارداری را به شما بدهد.

رزیم غذایی بارداری

استفاده از تخمک های منجمد

اگر فکر می‌ کنید می ‌خواهید بعداً به افراد خانواده خود اضافه کنید و باردار شوید، منجمد کردن تخمک های خود در جوانی یک گزینه عالی است. این کار شامل IVF نیز می شود. ایده این است که شما تخم‌ ها (یا جنین‌ها) را منجمد کنید تا زمانی که آماده استفاده از آن ‌ها باشید.

انجماد تضمینی برای ایجاد یک بارداری موفق نیست، اما همانطور که اشاره کردیم، کیفیت تخمک شما در جوانی بالاتر است.

کمک گرفتن از ناقل حاملگی برای بچه دار شدن

سن بالا به خصوص در 50 سالگی شما می تواند مشکلاتی را برای بارداری ایجاد کند، از جمله ناتوانی در آزادسازی تخمک، عدم لقاح و افزایش خطر سقط جنین.

ناقل حاملگی به زنی گفته می شود که فرزندی را برای زوج در رحم خود حمل می کند و به دنیا می آورد و به این شکل به بچه دار شدن شما کمک می کند. به این زنان، ناقل حاملگی یا مادران جایگزین گفته می شود. مادران جایگزین از طریق استفاده از لقاح آزمایشگاهی (IVF) باردار می شوند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *