تقویت تخمدان برای باروری


 

امروزه به خاطر شرایط و عوامل مختلف مثل تغذیه نادرست، استرس و اضطراب و یا مشکلات ژنتیکی، ناباروری در زنان و مردان بسیار شایع شده است.

ناباروری می تواند ناشی از مشکلات زیادی در مردان و زنان از جمله کم کار بودن تخمدان و در نتیجه تولید تخمک ضعیف در زن یا نداشتن اسپرم کافی و با کیفیت در مرد باشد.

زمان تخمک گذاری بعد از پریود، حدود 14 روز قبل از شروع قاعدگی است. اگر متوسط ​​چرخه قاعدگی شما 28 روز است، حدود روز 14 تخمک گذاری می کنید و بارورترین روزهای شما روزهای 12، 13، 14، 20 و 21 است

 

تقویت_تخمدان_برای_باروری

 

اکثر پزشکان توصیه می کنند در صورتی که زنی نتواند باردار شود یا پس از تلاش برای باردار شدن به مدت 12 ماه یا بیشتر، سقط جنین دارد، باید به دنبال درمان باشد. برای زنان بالای 35 سال، بسیاری از پزشکان توصیه می کنند پس از 6 ماه تلاش برای باردار شدن، باید به دنبال درمان باشند.

 

خوشبختانه، روشهای کمک باروری زیادی از جمله انتخاب غذا و تغییر سبک زندگی و حتی مصرف دارو برای تقویت تخمدان برای بارداری و در نتیجه افزایش باروری شما وجود دارد.

 

در این مقاله چند نمونه از بهترین و موثرترین روشهای کمک باروری و تقویت تخمدان برای بارداری را به شما معرفی می کنیم که شانس بارداری سریع را افزایش می دهند.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بخورید

آنتی اکسیدان هایی مانند فولات و روی می تواند باعث تقویت تخمدان برای بارداری شود. آنها رادیکال های آزاد را در بدن شما غیرفعال می کنند که می توانند به اسپرم و سلول های تخمک آسیب برسانند.

غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل و غلات مملو از آنتی اکسیدان های مفید مانند ویتامین C و E ،فولات، بتاکاروتن و لوتئین هستند.

صبحانه ی کامل تر بخورید

خوردن یک صبحانه قابل توجه ممکن است به زنان مبتلا به مشکلات باروری کمک کند و باعث تقویت تخمدان برای بارداری شود.

نتایج یک مطالعه نشان داد که خوردن صبحانه کامل تر از جمله روشهای کمک باروری است که می تواند اثرات هورمونی سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که یکی از دلایل اصلی ناباروری است، بهبود بخشد و به تقویت تخمدان برای بارداری کمک کند.

 

برای زنان با وزن متوسط ​​مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، خوردن بیشتر کالری در وعده صبحانه باعث کاهش سطح انسولین 8 درصد و سطح تستوسترون تا 50 درصد می شود. سطوح بالای این دو هورمون می تواند به ناباروری و تقویت تخمدان برای بارداری  کمک کند.

از چربی های ترانس اجتناب کنید

خوردن روزانه ی چربی های سالم برای تقویت تخمدان برای بارداری و سلامت کلی بدن مهم است. چربی های ترانس(اشباع نشده) به دلیل اثرات منفی آنها روی حساسیت به انسولین، ممکن است خطر ناباروری تخمک گذاری را افزایش دهند.

 

چربی‌های ترانس معمولاً در روغن‌های گیاهی هیدروژنه یافت می ‌شوند و معمولاً در برخی از مارگارین، غذاهای سرخ ‌شده، محصولات فرآوری‌ شده و محصولات پخته شده وجود دارند.

برای تقویت تخمدان برای بارداری، مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

برای تقویت تخمدان برای بارداری، مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

از دیگر روشهای کمک باروری، پیروی از یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات (که در آن کمتر از 45 درصد کالری از کربوهیدرات تامین می شود) است و به طور کلی برای درمان PCOS ( سندروم تخمدان پلی کیستیک) و تقویت تخمدان برای بارداری توصیه می شود. چندین مطالعه نشان داده اند که مدیریت مصرف کربوهیدرات اثرات مفیدی بر برخی از جنبه های PCOS دارد.

رژیم های کم کربوهیدرات ممکن است به شما در حفظ وزن سالم، کاهش سطح انسولین و دست دادن چربی کمک کند، در حالی که به منظم بودن قاعدگی نیز کمک می کند.

مولتی ویتامین مصرف کنید

اگر مولتی ویتامین مصرف کنید، ممکن است کمتر دچار ناباروری شوید. در واقع، اگر زنان 3 مولتی ویتامین یا بیشتر در هفته مصرف کنند، می توان به تقویت تخمدان برای بارداری کمک کرد و به میزان 20 درصد از ناباروری جلوگیری می شود. ریزمغذی های موجود در ویتامین ها نقش اساسی در تقویت تخمدان برای بارداری دارند. برای زنانی که سعی در باردار شدن دارند، مولتی ویتامین حاوی فولات می توانند بسیار مفید باشند.

 

به منظور تقویت تخمدان برای بارداری فعال باشید

ورزش فواید زیادی برای سلامتی شما دارد، از جمله افزایش باروری و تقویت تخمدان برای بارداری. افزایش فعالیت بدنی متوسط ​​اثرات مثبتی بر باروری زنان و مردان به ویژه افراد چاق دارد. البته انجام حرکات ورزشی سنگین یا بیش از حد در واقع می تواند باعث کاهش باروری در برخی از زنان شود. ورزش بیش از حد ممکن است تعادل انرژی در بدن را تغییر دهد و بر سیستم تولید مثل شما تأثیر منفی بگذارد. اگر قصد دارید فعالیت خود را افزایش دهید، آن را به تدریج اضافه کنید.
fertility

زمانی را برای استراحت و کاهش استرس اختصاص دهید

اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید، احتمالاً استرس هم دارید. با افزایش سطح استرس، شانس بارداری کاهش می یابد. این حالت به دلیل تغییرات هورمونی است که هنگام احساس استرس رخ می دهد. تحقیقات زیادی در مورد ارتباط بین استرس و باروری وجود دارد و شواهد نشان می دهد که استرس می تواند باروری را سرکوب کند.

به منظور کاهش استرس و تقویت تخمدان برای بارداری، سعی کنید خواب و استراحت کافی داشته باشید

 

طب سوزنی را امتحان کنید

طب سوزنی از دیگر روشهای کمک بارداری است که نرخ بارداری را در زنانی که تحت لقاح آزمایشگاهی قرار می ‌گیرند، افزایش می ‌دهد، اما هنوز مطالعاتی انجام نشده است که نشان دهد این روش نرخ بارداری را برای کسانی که به تنهایی باردار می‌شوند بهبود می ‌بخشد.

با این حال، می تواند راه خوبی برای کاهش استرس باشد. نشان داده شده است که طب سوزنی در بسیاری از جنبه های سلامتی مفید است و به تقویت تخمدان برای باروری کمک می کند. مطالعات مربوط به باروری متفاوت است، اما بیماران زیادی هستند  که از طب سوزنی نتیجه گرفته اند.

کربوهیدرات های تصفیه شده کمتری بخورید

برای تقویت تخمدان برای باراری، کربوهیدرات تصفیه شده کمتر بخورید. کربوهیدرات های تصفیه شده شامل غذاها و نوشیدنی های شیرین و غلات فرآوری شده از جمله ماکارونی سفید، نان و برنج است.

این کربوهیدرات ها خیلی سریع جذب می شوند و باعث افزایش سطح قند خون و انسولین می شوند. انسولین از نظر شیمیایی شبیه به هورمون های تخمدانی است. این هورمون ها به بالغ شدن تخمک های ما کمک می کنند. افزایش مداوم انسولین می تواند باعث شود بدن هورمون های تولید مثلی کمتری تولید کند زیرا فکر می کند به آن نیاز ندارد و منجر به عدم بلوغ تخمک و تخمک گذاری می شود.

فیبر بیشتری بخورید

مصرف زیاد فیبر به تقویت تخمدان برای بارداری کمک می کند و از دیگر روشهای کمک باروری است. فیبر به بدن شما کمک می کند تا از شر هورمون های اضافی خلاص شود و قند خون را متعادل نگه می دارد. انواع خاصی از فیبر می توانند به حذف استروژن اضافی با اتصال به آن در روده کمک کنند. سپس استروژن اضافی به عنوان یک ماده زائد از بدن خارج می شود.

منابع پروتئینی را جایگزین کنید

جایگزینی برخی پروتئین های حیوانی (مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ) با منابع پروتئین گیاهی (مانند لوبیا، آجیل و دانه ها) باعث تقویت تخمدان برای بارداری و کاهش خطر ناباروری می شود.

نتایج یک مطالعه نشان داد که وقتی 5 درصد از کل کالری از پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی تأمین می شود، خطر ناباروری بیش از 50 درصد کاهش می یابد و به تقویت تخمدان برای بارداری کمک می کند. شما می توانید برخی از پروتئین های موجود در رژیم غذایی خود را با پروتئین هایی از سبزیجات، لوبیا، عدس، آجیل و ماهی کم جیوه جابه جا کنید.

سطح آهن را بررسی کنید

مصرف مکمل های آهن و هم چنین آهنی که از غذاهای گیاهی به دست می آید، می تواند  باعث تقویت تخمدان برای بارداری شود و خطر ناباروری را کاهش دهد.

برای تأیید اینکه آیا مکمل های آهن باید به همه زنان توصیه شود، به شواهد بیشتری نیاز است، به خصوص اگر سطح آهن از قبل کافی باشد. برای اطمینان از اینکه سطح آهن شما کافی است یا نه، حتما با پزشکتان صحبت کنید.

جذب منابع آهن برای بدن دشوارتر است، بنابراین سعی کنید آنها را همراه با غذاها یا نوشیدنی های سرشار از ویتامین C مصرف کنید تا جذب را افزایش دهید.

به منظور تقویت تخمدان برای بارداری، از مصرف الکل زیاد خودداری کنید

مصرف الکل می تواند بر باروری تاثیر منفی بگذارد. با این حال، مشخص نیست که چه مقدار الکل برای ایجاد این اثر مورد نیاز است. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که مصرف بیش از 14 نوشیدنی الکلی در هفته با زمان بیشتری برای باردار شدن مرتبط است.

از سیگار دوری کنید

برای تقویت تخمدان برای بارداری، سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن به طور دائم، از دست دادن تخمک در تخمدان ها را تسریع می کند. مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث جهش DNA در سلول های تخمک زن می شود و برخی از تخمک ها را برای لقاح نامناسب می کند. با افزایش سن تعداد تخمک ها کاهش می یابد، بنابراین بهتر است تخمک ها را سالم و عاری از مواد شیمیایی غیر ضروری نگه دارید.

smoking

استرس را مدیریت کنید.

کاهش استرس تاثیر مستقیم روی تقویت تخمدان برای بارداری دارد. استرس می ‌تواند هورمون‌ هایی مانند کورتیزول و پرولاکتین تولید کند که می ‌توانند تخمک ‌گذاری را مختل یا متوقف کنند و همچنین مانع از تولید تخمک می ‌شود. فعالیت های کاهش دهنده استرس مانند یوگا، مدیتیشن، ورزش یا حمام آب گرم می تواند به جلوگیری از استرس و ناامیدی کمک کند.

سالم غذا بخورید تا به تقوت تخمدان برا بارداری کمک کنید

غذاهای سالم سلامت کلی را بهبود می بخشد و به سلامت و کیفیت بالای تخمک ها و همچنین بهبود باروری کمک می کند. مقدار زیادی سبزیجات برگدار، غلات کامل، گوشت بدون چربی، آجیل، سبزیجات تازه و میوه ها مصرف کنید. از چربی های ترانس، کربوهیدرات های تصفیه شده، غذاهای فرآوری شده یا گوشت ها و نمک و شکر زیاد  برای تقویت تخمدان برای بارداری دوری کنید.

به BMI نرمال (شاخص توده بدنی) برسید

چاقی با کاهش باروری و کاهش کیفیت تخمک مرتبط است. اضافه وزن همچنین می تواند تعادل هورمونی را تغییر دهد و تخمک گذاری را مختل کند. شاخص توده بدنی (BMI) بین 18.5-24.9 برای بارداری توصیه می شود.  فعالیت بدنی و ورزش کردن از مهم ترین روشهای کمک باروری است که به تقویت تخمدان برای بارداری کمک می کند.

افزایش جریان خون

جریان خون غنی از اکسیژن به تقویت تخمدان برای بارداری کمک می کند. جریان خون در بدن می تواند به سرعت به دلیل کم آبی کاهش یابد، بنابراین سعی کنید آب کافی بنوشید.

مکمل مصرف کنید

مصرف مکمل ها به تقویت تخمدان برای بارداری کمک می کند. البته میزان و نحوه ی مصرف این مکمل ها باید حتما طبق نظر پزشک باشد.

تقویت اسپرم ضعیف

مشکلات ناباروری فقط مربوط به خانم ها نیست، و در بسیاری از موارد مردان به دلیل ضعیف بودن اسپرم یا نداشتن اسپرم ناکافی، توانایی باروری ندارند. ناباروری مردان زمانی است که مرد شانس کمی برای باردار کردن شریک زن خود دارد. بنابراین علاوه بر تلاش برای تقویت تخمدان برای باراری در زنان، آقایان برای تقویت اسپرم ضعیف و افزایش تعداد آن باید تلاش کنند.

موارد زیر به تقویت اسپرم ضعیف بسیار کمک میکند:
مکمل های D-aspartic acid را مصرف کنید

اسید دی آسپارتیک (D-AA) ، نوعی اسید آمینه است که به عنوان مکمل غذایی فروخته می شود. D-AA عمدتاً در غدد خاصی مانند بیضه ها و همچنین در منی و سلول های اسپرم وجود دارد.

شواهد کنونی نشان می ‌دهد که مکمل‌های D-AA می تواند باروری را در مردانی که سطح تستوسترون پایینی دارند، بهبود بخشد و به تقویت اسپرم ضعیف کمک می کند، در حالی که این مکمل‌ ها به طور مداوم مزایای بیشتری در مردان با سطوح نرمال تا بالا ارائه نمی‌ کنند. البته مصرف این مکمل حتما باید با نظر پزشک باشد.

sperm

به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم علاوه بر اینکه برای سلامت عمومی شما مفید است، می تواند سطح تستوسترون را افزایش داده و باعث تقویت اسپرم ضعیف و هم چنین تقویت تخمدان برای بارداری شود. مطالعات نشان می دهد که مردانی که به طور منظم ورزش می کنند نسبت به مردان غیرفعال سطوح تستوسترون بالاتر و کیفیت مایع منی بهتری دارند .

با این حال، باید از ورزش بیش از حد خودداری کنید، زیرا ممکن است اثر معکوس داشته باشد و به طور بالقوه سطح تستوسترون را کاهش دهد. دریافت مقدار مناسب روی می تواند این خطر را به حداقل برساند.

از مصرف برخی داروهای تجویزی خودداری کنید

بعضی از داروهای تجویزی تاثیر منفی بر تقویت تخمدان برای بارداری و تقویت اسپرم ضعیف دارند.برخی از داروهای تجویز شده به طور بالقوه می توانند تولید اسپرم سالم را کاهش دهند و مانع از تقویت اسپرم ضعیف شوند. با این حال، هنگامی که مرد مصرف دارو را متوقف کرد، تعداد اسپرم آنها باید به حالت عادی بازگردد یا افزایش یابد.

داروهایی که ممکن است به طور موقت تولید و توسعه اسپرم را کاهش دهند عبارتند از:

  • برخی از آنتی بیوتیک ها
  • ضد آندروژن ها
  • ضد التهاب
  • داروهای ضد روان پریشی
  • مواد افیونی
  • داروهای ضد افسردگی
  • تستوسترون اگزوژن یا مکمل
  • متادون

اگر مردان فکر می کنند که دارویی که در حال حاضر مصرف می کنند ممکن است تعداد اسپرم آنها را کاهش دهد یا بر باروری آنها تأثیر بگذارد، باید با یک متخصص مشورت کنند.

ویتامین D کافی دریافت کنید

محققان کاملاً مطمئن نیستند که چگونه سطح ویتامین D و کلسیم خون بر تقویت تخمدان برای بارداری  و تقویت اسپرم ضعیف تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود کلسیم ممکن است بر کیفیت تخمک  گذاری و تعداد اسپرم تأثیر منفی بگذارد.

vitaminD

به اندازه کافی ورزش کنید و بخوابید

چندین مطالعه نشان داده اند که کاهش وزن و ورزش در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی می تواند منجر به تقویت تخمدان برای بارداری و بهبود یا افزایش تعداد اسپرم شود. با این حال، علمی که شاخص توده بدنی سالم (BMI) را به تعداد اسپرم های سالم مرتبط می کند، هنوز ضعیف است.

 

قرص برای بارداری سریع

داروهای باروری می توانند باعث تقویت تخمدان برای بارداری شوند و شانس باردار شدن و به دنیا آوردن نوزاد را افزایش دهند. این داروها مشکلات خاصی را درمان می کنند، بنابراین فرد باید آنها را فقط با توصیه پزشک مصرف کند.

از جمله نمونه قرص برای بارداری سریع و تقویت تخمدان برای بارداری عبارتند از:

متفورمین (گلوکوفاژ): این قرص می تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، به ویژه آنهایی که شاخص توده بدنی بالای 35 دارند، ممکن است در برابر انسولین مقاوم باشند که می تواند باعث مشکلاتی در تخمک گذاری شود.

آگونیست های دوپامین: این داروها سطح هورمونی به نام پرولاکتین را کاهش می دهند. در برخی از زنان، مصرف بیش از حد پرولاکتین باعث مشکلات تخمک گذاری می شود.

کلومیفن (کلومید): نمونه دیگر قرص برای بارداری سریع که می تواند تخمک گذاری را تحریک کند، کلومیفن است. بسیاری از پزشکان آن را به عنوان اولین گزینه درمانی برای زنان مبتلا به مشکلات تخمک گذاری توصیه می کنند.

گنادوتروپین ها: این گروه از هورمون ها باعث تقویت تخمدان برای بارداری و تخمک گذاری می شوند. هنگامی که سایر درمان ها مؤثر واقع نمی شوند، پزشک ممکن است استفاده از هورمون محرک فولیکول و هورمون لوتئین کننده را در گروه توصیه کند. افراد این درمان را به صورت تزریقی یا اسپری دریافت می کنند.

سایت medicalnewstoday

سایت fcionline

سایت healthline

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *